De kracht van het compliment

Dit blog is geschreven door Marieke van Gennip.

“Dat heb je goed gedaan!”, “Jij kunt mooi binnen de lijntjes kleuren”, “Wat heb jij hard gewerkt!”
Complimenten. Naarmate je leeftijd stijgtlijk je er steeds minder te krijgen. In je werk-leven gaat de aandacht vooral uit naar dingen die niet goed gaan. En hoe je deze problemen/dilemma’s kunt oplossen. Waarom zou je complimenten moeten krijgen – en geven – voor dingen die goed gaan? Wat is een compliment eigenlijk, bestaat er zoiets als een goed compliment, of is elk compliment goed?


Definitie

Volgens internet is een compliment ‘een lovende of vleiende uitdrukking’. Het kan een verbale of non-verbale uiting van waardering zijn en kan dienen om bedoeld gedrag te herhalen. Het kan dus een positieve bekrachtiging zijn. Complimenten werken motiverend, omdat je je erkend voelt en waardering krijgt. Het dient om iemand vooruit te helpenKanttekening hierbij is dat dit afhangt van het soort compliment dat je krijgt en of het gemeend is. Stel je hebt een ingewikkelde taak goed afgerond en je baas zegt: “Goh wat goed, ik had niet verwacht dat het je zou lukken.” Of je hebt een presentatie gegeven en iemand reageert met: “Interessante presentatie. En dat voor een vrouw.” Of een mannelijke directeur zegt tegen de secretaresse van een collega-directeur: “Wat sta je daar verleidelijk in de deuropening met een dienblad”. Ongemakkelijk, pijnlijk: complimenten geven is niet zo eenvoudig als het lijkt.


Goede complimenten geven

Wat maakt een compliment nu goed?

  • Oprechtheid: als je een compliment geeft, moet je het ook echt menen. De ontvanger heeft het meteen door wanneer je niet oprecht bent.
  • Concreetheid: draai er niet omheen en gebruik geen hoogdravende woorden, maar wees duidelijk in wat je bedoelt.
  • Positief: dat is een open deur, maar gezien bovengenoemde voorbeelden geen overbodige luxe om het expliciet te benoemen. Vermijd dubbelzinnigheden en onbeleefdheden.
  • Doseren: niet te vaak en  niet te veel. Anders worden mensen wantrouwend.
  • Onderbouwd met voorbeelden: niet alleen “Dat heb je goed gedaan”, maar “Ik werd echt blij van jouw hulp vanmiddag bij de aanschaf van goederen voor het goede doel.”
  • In de ik-vorm: dat is persoonlijker dan wanneer je zegt dat het namens het bedrijf of de organisatie is.
  • Face tot Face: dat maakt meer indruk dan bijvoorbeeld via e-mail of Whatsapp.
  • Ondersteun woorden met enthousiasme en trotse lichaamstaal: dan laat je nog meer oprechtheid zien.
  • Wees creatief/origineel: als je steeds maar hetzelfde compliment geeft, neemt het positieve effect ervan af. Iemand kan er zo aan gewend zijn dat er geen waarde meer aan wordt gehecht. Wat dat betreft kunnen we nog iets leren van kinderen: zij maken tekeningen, schrijven lieve woordjes als ze je waarderen of blijven na een uitstapje steeds vragen wanneer jullie weer gaan.

 


Ontvangen van complimenten

Het geven van goede complimenten is dus niet altijd eenvoudig. Dat geldt ook voor het ontvangen van complimenten. Er zijn mensen die niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Ze geven een compliment terug, bagatelliseren het, zeggen niets of kijken blozend naar de grond.

Compliment: “Wat heb je een mooie jurk!”
Reactie: “Dit oude ding?”
Compliment: :Dank je wel dat je zoveel werk in deze opdracht hebt gestopt”
Reactie: “Maar jij hebt ook veel werk verzet.”

Hiermee wordt het compliment teniet gedaan en verliest het zijn kracht. Voor zowel gever als ontvanger ontstaat een ongemakkelijke situatieZonde en totaal onnodig.

Je kunt heel eenvoudig reageren op een compliment. Je hoeft niet uitgebreid te zijn, stil te vallen of het compliment te degraderen. Met één woord blijft de kracht van het compliment in stand: “BEDANKT!”

DoorMarieke van Gennip


Bronnen:

https://www.encyclo.nl/begrip/compliment
https://www.carrieretijger.nl/functioneren/management/compliment
https://assertief.nl/compliment-ontvangen/

Dit vind je misschien ook interessant